Metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej

          rys1

 

Wychowawczynie stosują twórcze i nowoczesne metody nauczania, otaczają opieką każdego ze swoich wychowanków i dbają o utrzymanie dobrego kontaktu i właściwych relacji rodzicami dzieci.

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe nauczyciele wykorzystują metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka. Do metod tych należą m.in.:

  • metoda prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
  • Metoda Ireny Majchrzak, zwana – „wprowadzaniem dziecka w świat pisma”, jest jedną z alternatywnych metod nauki czytania,
  • ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
  • opowieść ruchowa,
  • gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana,
  • metoda gimnastyki twórcej – Carla Orffa
  • pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA,
  • relaksacja,
  • techniki parateatralne, bajkoterapia,
  • zabawy paluszkowe,
  • zabawy badawcze w postaci eksperymentów i praktycznie rozwiązywalnych problemów dotyczących zjawisk w obrębie obszarów: powietrze, woda i ziemia 
  • spotkania z przyrodnikami,
  • wycieczki przyrodnicze,
  • prezentacje przyrodnicze multimedialne,
  • obserwacje przyrodnicze dzieci.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w małych zespołach,
  • praca z całą grupą,
  • „dni adaptacyjne” (zabawy i zajęcia z dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola, warsztaty integracyjne z rodzicami).

Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:

  • podstawę wychowania przedszkolnego,
  • cele wychowania i nauczania zawarte w planie rocznym oraz w programie wychowawczym przedszkola, w miesięcznych planach edukacyjnych,
  • realizację programów autorskich, innowacji pedagogicznych oraz projektów edukacyjnych
  • działania zorientowane na dziecko, aktualne pory roku, święta i uroczystości, tradycje przedszkola,
  • ramowy rozkład dnia uwzględniający zalecenia zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
  • przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 17.30 uwzględniając potrzeby rodziców wychowanków oraz arkusz organizacyjny placówki.