Metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej
Wychowawczynie stosują twórcze i nowoczesne metody nauczania, otaczają opieką każdego ze swoich wychowanków i dbają o utrzymanie dobrego kontaktu i właściwych relacji rodzicami dzieci.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe nauczyciele wykorzystują metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka. Do metod tych należą m.in.:
- metoda prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
- Metoda Ireny Majchrzak, zwana – „wprowadzaniem dziecka w świat pisma”, jest jedną z alternatywnych metod nauki czytania,
- ruch rozwijający Weroniki Sherborne,
- opowieść ruchowa,
- gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana,
- metoda gimnastyki twórcej – Carla Orffa
- pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA,
- relaksacja,
- techniki parateatralne, bajkoterapia,
- zabawy paluszkowe,
- zabawy badawcze w postaci eksperymentów i praktycznie rozwiązywalnych problemów dotyczących zjawisk w obrębie obszarów: powietrze, woda i ziemia
- spotkania z przyrodnikami,
- wycieczki przyrodnicze,
- prezentacje przyrodnicze multimedialne,
- obserwacje przyrodnicze dzieci.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca w małych zespołach,
- praca z całą grupą,
- „dni adaptacyjne” (zabawy i zajęcia z dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola, warsztaty integracyjne z rodzicami).
Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
- podstawę wychowania przedszkolnego,
- cele wychowania i nauczania zawarte w planie rocznym oraz w programie wychowawczym przedszkola, w miesięcznych planach edukacyjnych,
- realizację programów autorskich, innowacji pedagogicznych oraz projektów edukacyjnych
- działania zorientowane na dziecko, aktualne pory roku, święta i uroczystości, tradycje przedszkola,
- ramowy rozkład dnia uwzględniający zalecenia zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 17.30 uwzględniając potrzeby rodziców wychowanków oraz arkusz organizacyjny placówki.